Csokonai Vitz Mihly: Az estve
cm vers elemzse
A vers 1794-ben rdott, abban az vben, amikor Csokonait megbztk a debreceni kollgium potaosztlynak vezetsvel. Erre az idre mr meglehetsen egyni stlusban alkotott.
A vers egy pictura rsszel kezddik (vagyis ler szndk, amelyben a rszletek, a trgyiassg, esetleg a jelensgek, llapotok finomabb rnyalatai kapnak elsbbsget); Az estve cm vers a nappali vilgossg s az jszakai stt kzti napszak, az alkony idillikus lersval indul. Ezt az idszakot termszeti kpekkel illusztrlja (a nap tndkl hintaja, aranyos felhk, nylt rzsk, pirult horizont).
A tjlers utn mg l hasonl termszeti kpekkel, megjelennek az llatok is, (kis flemile, pacsirta, farkasok, medve). Hogy jobban kifejezze rzseit, klnbz hangfest szavakat hasznl (hangicslt, kisrta). A 15. sortl seglykilts hangzik el: „Ah! Ti csendes szellk fvallati, jertek, Jertek flemile, ti des koncertek, mrtstok rmbe szomor lelkemet”, majd a 19. sortl egyfajta kpzeletbeli tkletes vilgot teremt magnak a lrai n, melyet jelzkkel illet („fszerszmozott thetrom”, „csendes berek”).
A versszak zrsoraiban megjelen ambivalencia (mely kt ellenttes rzs egyttes megnyilvnulst jelenti ugyanazon szemly vagy trgy irnt, mint pl.: „vidm melancholia”) keser hangulatot idz el.
A 31. sortl az emberi sttsg, a flelem rzete jelenik meg. A "sett j" nemcsak a teljes sttsget jelzi, hanem a megromlott trsadalmat, az elviselhetetlen emberi vilg ijeszt kpt is. Megjelenik a sajt panasza is "e vilgba semmi rszem nincsen", s gy rzi, hogy ez llapotrt a "bdult emberi nem" a felels. S azzal a vallomssal, hogy knyelmetlenl rzi magt az emberek kztt, az r zrja is a vers piktra-rszt.
A picturt, azaz tjlerst, egy gynevezett szentencia rsz kveti, mely sokkal filozofikusabb, gondolati tartalmakat kzl. Ebben a rszben jelenik meg a Russeau letfelfogs, mely Csokonai e mvre igen nagy hatssal van.
Ez a rsz egy klti felkiltssal kezddik, s a klt nmaga is megjelenik. A krsekkel fejezi ki, hogy mennyire vgyik a zavartalan termszetbe. Ez kapcsolatban van a russeau-izmussal, amely szintn azt hirdeti, hogy az ember csak a termszetben tallja meg nmagt. A tj szpsgt most mr az illatrzsek is hirdetik ("mennyei illatot lehelnek"). Nem sokkal ksbb kimondja a ttelmondatot, amelyre a m pl („Nem szletett senki gazdagnak, szegnynek”).
A mlt vizsglatnl negatv festst, anafort alkalmaz: felsorolja a korabeli trsadalom bneinek hinyait („Nem adott mg okot annyi sok lrmra”, „Nem llott vlt mg ki a kevly urasg”, „Nem brt mg a kirly hsz, harminc milli” stb.). A mlt gy egyrtelmen rtkteltett, a jelen pedig rtkvesztett llapot kpt mutatja.
A vers zr soraiban a termszetet lltja be egyetlen menedknek. A befejezs tulajdonkppen keser shaj: a rgi idill maradvnya, a kzs kincs csupn a termszet mg ruba nem bocstott nhny szpsge ("des erdei hangzsok", "arany holdvilg").
Ezeknek lett "rks fldesura" a trsadalombl szmkivetett, abban lni nem tud ember, vagyis a szerz, maga Csokonai. Az utols sorok dai ptosza azt hirdeti, hogy a termszet szerint minden ember egyenl.
Csokonai ezt a mvet nem sajt ihletbl mertette, hanem kollgiumi feladatai kztt szerepelt, de gy is belevitte nll gondolatait, nzeteit. A vers egy lrai mfaj, filozfiai kltemny. Sztagszma: ngytem tizenkettes, pros rm, hangslyos magyar versels.
Csokonairl azt mondjk, egyszerre volt szletett klti tehetsg (poeta natus) s az eszttikban jratos, kpzett tuds klt (poeta doctus). Eredetisg s zsenialits- mindkett egytt jelenik meg kltszetben, ahogy Az estve cm mvben is.
|